Prenumerata

Focus 11/20

Nie myśl logicznie

Focus 11/20

Otwórz oczy

3 Zdjęcie miesiąca | Życie nad Wenus?

10 Wydarzenia | Ptaki myślą tak jak my, wiking to zawód, nie narodowość

Innowacje

12 Motoryzacja | Renault Capture E-Tech

Temat numeru

14 Kiedy logika się nie opłaca | To naukowo udowodnione: nie zawsze powinniśmy się zachowywać rozsądnie i myśleć racjonalnie

24 Odnawialny problem | Felieton Jana Stradowskiego

Odkrycia

28 A żądłem chcesz? | Medycyna: Która część ciała jest najbardziej wrażliwa na użądlenie? Pewien naukowiec zbadał to na sobie

32 Fizyka na pomoc | Kosmos: Odkrycia fizyczne służą nie tylko wyjaśnianiu praw rządzących Wszechświatem, ale i pozwalają budować najbardziej zaawansowane urządzenia istniejące na Ziemi

36 Odkrycia robotów | Technologie: Kiedy jakiś eksperyment trzeba przeprowadzić kilkaset razy, nikt nie zrobi tego lepiej niż cybernaukowiec

42 Sztuczne zaćmienie Słońca | Kosmos: Polacy budują kluczowe urządzenie, dzięki któremu sonda Proba-3 będzie obserwować koronę słoneczną

46 Czy wiesz że... | Egipscy balsamiści byli okrutni wobec zwierząt, w Walii powstaje łąka trawy morskiej, na Jowiszu od co najmniej 356 lat trwa burza

48 O powstawaniu (miejskich) gatunków | Przyroda: W mieście ludzie stworzyli doskonałe warunki do życia nie tylko dla siebie, ale i dla wielu gatunków zwierząt

52 Deszcz możliwości | Felieton Joanny Nikodemskiej

Człowiek

54 Kibice na bocznicę | Społeczeństwo: Rywalizacja przy pustych trybunach zmienia sport, i to niekoniecznie na gorsze

58 Pochwała odmieńców | Psychologia: Ci, którzy nie dopasowują się do świata, często są autorami przełomowych odkryć i twórcami nowatorskich dzieł sztuki

62 Czy wiesz że...| Energia słoneczna jest coraz popularniejsza, zielona fasada budynku działa lepiej niż klimatyzator, lizaki mogą być dziełami sztuki

Przewodnik

64 Kultura | Nowe seriale, wystawy, nowości wydawnicze

68 Hakerzy z gwizdkami | Historia: Jak włamać się do sieci telefonicznej za pomocą gwizdka dołączanego do paczki z płatkami? Kilkadziesiąt lat temu potrafili to tzw. phreakerzy

Focus odpowiada

78 Wasze pytania | Ile potrzeba balonów z helem, żeby unieść człowieka? Jak długo banknoty pozostają w obiegu? Czy czarne dziury mogą się wciągnąć?

Zaczynając od końca