Celem mającego ruszyć w 2024 roku projektu jest przetestowanie kompletnego systemu złożonego z nowego typu pociągu i nowej stacji paliw. Dwuwagonowy skład Mireo Plus H o zasięgu 600 km (1000 km dla wariantu trójczłonowego) ma w przyszłości wyeliminować jednostki o napędzie diesla (DB ma ich 1300) i zmniejszyć gazów cieplarnianych do atmosfery.

Siemens Mobility i DB we wspólnym komunikacie podały, że czas trwania H2goesRail przewidziany jest na rok. Osiągający prędkość do 160 km/h Mireo Plus H może być w pełni zasilony wodorem w 15 minut. To tyle samo, co tankowanie składu spalinowego. W układzie zasilania jego napędu są ogniwa paliwowego oraz akumulatory litowe typu jonowego. Pod względem mocy Mireo Plus H ma nie różnić się od elektrycznych zespołów trakcyjnych.

 

 

Znajdujący się w Ulm zakład DB Regio jest przekształcany na potrzeby utrzymania pociągów zasilanych wodorem. Paliwo to produkowane jest w procesie elektrolizy na mobilnej stacji paliw. Obsługuje ją DB Energie w zakładzie DB Regio w Tybindze. Za pomocą energii elektrycznej woda rozdzielana jest na wodór i tlen w elektrolizerze. Pozyskany wodór zostaje sprężony i zmagazynowany. Przed tankowaniem wodór trzeba schłodzić.

 

 

 

Po trasie między Tybingą, Horbem i Pforzheimem (land Badenia-Wirtembergia) ma przejechać 120 tys. km, a że zastąpi skład dieslowski, do środowiska w ciągu roku nie zostanie wyemitowane 330 ton CO2. Wszystkie dieslowskie lokomotywy miałyby być wycofane do 2050 roku.

Pomysł by to ”zielone” paliwo wprowadzić na tory nie jest nowy. Wodorowe pociągi Coradia iLint były już testowane w Dolnej Saksonii przez francuski Alstom w latach 2018-2020. Siemens chciał kupić firmę Alstom w 2019 roku, ale regulatorzy unijnego rynku nie wyrazili zgody w obawie przez osłabieniem konkurencyjności w sektorze m.in. kolei dużych prędkości.

Projekt H2goesRail będzie finansowany decyzją Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) w ramach drugiego Narodowego Programu Innowacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych (NIP 2)