Systemy kamer dozorowych w sklepach oprócz zwiększenia bezpieczeństwa i eliminowania strat umożliwiają poznanie i analizę zachowania klientów. Dzięki temu kierownicy sklepów mogą umiejętnie stymulować procesy podejmowania decyzji zakupowych.

Kamery IP pomagają dostosować rozplanowanie ekspozycji sklepu do preferencji klientów, podnieść efektywność pracy personelu i usprawniać obsługę klienta. Dane dostarczane przez sieciowe systemy wizyjne handlowcy mogą wykorzystać do analizy statystyk w czasie rzeczywistym i odpowiedniego reagowania.

Funkcja zliczania osób, wykorzystywana w systemach wizyjnych, daje natychmiastowy dostęp do danych o ruchu klientów, zarówno na żywo, jak i w nagraniach archiwalnych. Pozwala ona handlowcom mierzyć godzinowe natężenie ruchu w sklepie, szacować wydajność magazynu, a także oceniać powodzenie kampanii promocyjnych.

Kamery IP mogą również monitorować czas, jaki klienci spędzają przy konkretnych produktach i w określonych miejscach, np. przy ekspozycjach asortymentu czy ekranach reklamowych. Są to dane, które pokazują czy klient uważnie czyta informacje na opakowaniu lub czy ma trudność ze zlokalizowaniem pewnych artykułów, co może być kluczowe w dokonaniu sprzedaży. Statystyki te są następnie wyświetlane menedżerom sklepów w postaci tzw. map ciepła.

Podobna aplikacja obrazują najbardziej popularne trasy, które wybierają klienci podczas przechodzenia przez sklep. Przepływ kupujących po obiekcie jest śledzony przez kamery IP i wyświetlany personelowi przy użyciu obrazu wyznaczającego główne ścieżki wybierane przez klientów. Te dane mogą być następnie wykorzystane do podjęcia decyzji, gdzie powinny być umieszczone najpopularniejsze produkty, tak aby klienci mieli zapewniony do nich łatwy dostęp.

Analiza map cieplnych pozwala zebrać cenne wskazówki przydatne do poprawy aranżacji sklepu. Wizualizacja gorących stref z najczęstszą aktywnością klientów umożliwia zaplanowanie kampanii promocyjnych. Z kolei zidentyfikowanie zimnych pozwala określić, jak zmiana rozplanowania sklepu może wpłynąć na płynność ruchu klientów.

Systemy nadzoru wizyjnego pozwalają także na optymalne rozmieszczenie personelu, pomagając przy monitorowaniu kas i zmniejszaniu długości kolejek. Badania przeprowadzone przez Barclays Bank w Wielkiej Brytanii w 2010 r. wykazały, że dwie piąte kupujących rezygnuje z kolejki, gdy czekanie zajmuje dłużej niż 2 minuty, a dwie trzecie (68%) kupujących regularnie rezygnuje z zakupów, gdy spotykają się z długimi kolejkami. Co więcej, ponad połowa (51%) kupujących rezygnuje nawet z wejścia do sklepu, gdy widzą kolejkę przy wejściu. To może mieć duży wpływ na wyniki sprzedaży.

Gdy kolejki do kas przekraczają pierwotnie zdefiniowane progi lub na półkach zabraknie towaru, wówczas sieciowe systemy dozoru wizyjnego z funkcją inteligentnej analizy automatycznie powiadamiają personel sklepu. To może pomóc menedżerom w podjęciu decyzji o otwarciu dodatkowych kas czy uzupełnianiu zapasów.

Inteligentne aplikacje pozwalają zrozumieć klienta, przybliżyć się do jego oczekiwań i ... zwiększyć wyniki sprzedaży.